![]() |
(Bron: www.testjegedrag.nl) |
bij mij kwam uit de test dat ik agressief, competitief maar ook helpend ben
Kylian Huigen | TB/BT/BS |
Joseph Mieger
| OT/SO |
Laura Valent
| OT/SO |
Jaimy Türkdogan
|
TO
|
Reinder de Nood
|
TO/OT
|
na dat wij deze test hadden ingevuld ging ik en m'n project groep bij elkaar zitten en gingen we de uitkomsten bespreken.
ik was het zelf met de test eens, ik weet van mijzelf dat ik gouw (op agressieve wijze) de leiding neem in een groep. dit is vaak zichtbaar bij presentaties of begeleider gesprekken waar ik de leiding neem en vaak als aanspreek punt van de groep word gezien. echter heb ik zelf nooit problemen gehad met het leiden van een groep aangezien ik vind dat een (project)groep altijd moet beschikken over iemand die de groep leid en opkomt voor dingen die de groep oneerlijk vind.
deze groepsopstelling kan tot problemen leiden doordat de agressievere (ik in dit geval) de macht neemt en de afhankelijke/meewerkende niks in durven te brengen en over zich heen laten lopen. als projectgroep hebben wij ook afgesproken dat wij altijd eerlijk zullen zijn met elkaar en kritiek verwelkomen om dit soort conflicten te kunnen voorkomen.
met het verdelen van taken hebben wij telkens gekeken naar wie wilt het (leren)? En wie kan het al?
als iemand iets wou leren koppelde wij die aan iemand die al ervaring had die hem/haar dan kon begeleiden. dit zorgde voor een goede positieve sfeer en een het zorgde ervoor dat de documenten/producten zo competent mogelijk gemaakt worden.
rondom deze vondsten heb ik een Smart leerdoel opgestelt:
Verbeterpunt 1: andere mensen de kans geven om te leiden
| |
S
|
ik wil andere mensen de kans geven om de groep te leiden zodat andere dit kunnen leren en zich meer welkom binnen de groep voelen
|
M
|
mijn projectleden zullen zich zelfverzekerder tegen de groep opstellen
|
A
|
als 2 mensen uit mijn project groep de leiding hebben genomen
|
R
|
dit doel is zeer realistisch en zal zeker behaald worden
|
T
|
Ik wil dit doel aan het eind van het blok behaald hebben.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten