FASE III: Ontwerpfase

vragen

voor deze fase waren er wat vragen opgesteld (bron: http://hexa-d.blogspot.nl/p/competentie.html die ik hieronder zal beantwoorden.

Leg uit of je ontwerp nog iteraties nodig heeft?
Nee, wij hebben tijdens dit project meerdere concepten gemaakt en daarvan de beste punten samengevoegd, Hierdoor heb ik naar mijn gevoel een zeer goed ontwerp dat geen iteraties meer nodig heeft.

Leg uit of je genoeg gegevens hebt verzameld voor de volgende fase?
ja, tijdens deze fase hebben wij veel onderzoek gedaan naar o.a. ecologie, ergonomie etc. waardoor wij nu voldoende informatie hebben voor de detailleringsfase 

Leg uit of je plan van aanpak nog sluitend is, of dat je activiteiten moet versnellen om de deadline te halen?
wij hebben ons netjes aan de plan van aanpak gehouden wat er voor zorgde dat wij geen tijdsnood hadden

Leg uit of je ontwerp innovatief genoeg is en niet een Chinese kopie van een bestaand product?
zeer zeker, ons project is zeer innovatief op het gebied van ecologie, wij gaan bamboe gebruiken in plaats van andere milieubelastende materialen. verder zorgen wij ervoor dat ons project zo ergonomisch mogelijk is wat wederom zorgt voor ruimte voor innovaties

Leg uit dat je aan alle uitgangspunten van het PvE en de probleemstelling voldoet?
ja, nadat wij een concept klaar hadden gingen wij over iedere eis/wens die wij hadden opgesteld tijdens de analysefase. deze resultaten hadden wij daarna gebruikt in onze uiteindelijke keuze

Leg uit of je ontwerpvisie en succescriteria nu voldoende zijn uitgewerkt in je ontwerp?
ja onze visie en succes criteria zijn net als de PvE bij ieder concept getest.

Leg uit of je alle deelfuncties nu voldoende gedetailleerd/gemodelleerd hebt om de haalbaarheid aan te tonen?
ja, wij hebben iedere deelfunctie opgesteld in een morfologische kaart, vervolgens hebben wij gekeken wat het meest haalbaar is en dit opgezet in 1 van onze concepten

Leg uit of je definitieve ontwerpcriteria nu compleet en duidelijk zijn?
ja dat zijn ze, wij hebben de ontwerpcriteria nog eens overgekeken een aangepast tijdens de ontwerpfase.

Leg uit hoe de samenwerking verloopt in het projectteam? Geef een voorbeeld waaruit dit blijkt.
heel goed, wij hebben tijdens deze fase veel moeten overleggen en samen moeten werken en dit ging super. bijvoorbeeld bij de concepten: ik en Reinder hadden de morfologische kaar opgesteld (met input van de rest van de groep) wij hebben deze samen als groep besproken en ingevuld, vervolgens hebben wij besproken wat wij wouden per concept. iedereen tekende hier 1 van. uiteindelijk zijn deze digitaal over/na/uit-getekend door mij, toen hebben wij een definitief concept gekozen. en deze is vervolgens door Jaimy in 3D getekend.

Zijn er conflicten opgetreden tussen teamleden? Waarom (niet)?
nee, het project verloopt tot nu toe perfect. dit is voornamelijk omdat wij heel open staan voor feedback en kritiek van elkaar en de begeleider.

Hoe kun je de samenwerking nog verder verbeteren? Bespreek je dit wekelijks met je ontwerpbegeleider?
naar mijn mening is verbetering niet nodig/mogelijk bij ons, onze samenwerking verloopt nu eenmaal al heel goed.

Leg uit wat de verdeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden van ieder groepslid is voor de volgende fase (PvA) en bespreek dit ook met je ontwerpbegeleider.
Leg uit of je team over de juiste capaciteiten (kennis en vaardigheden) beschikt om de detailleringsfase te kunnen starten?
wij hebben als team afgesproken dat ik, Jaimy en Reinder het bouwen (aangezien wij ervaring hebben in de techniek en handig zijn met de apparaten) doen en dat Laura en Jospeh aan het verslag gaan werken (aangezien Laura zeer goed is in het opstellen van documenten en Joseph veel af weet van het materiaal wat wij gaan gebruiken), echter zouden ik, Jaimy en Reinder wel bijspringen als hun ergens niet uitkomen of als ze in tijdsnood komen. zo is er al afgesproken dat ik zou helpen met het vrijlichaamsschema omdat dat vrij pittige stof is en ik het later kan visualiseren.

opdrachten

dit is in groepsverband (via een vergadering) gedaan, ik heb hierbij genotuleerd en de haalbaarheid per item bepaald. ik ben hiervoor gekozen vanwege mijn technische achtergrond.

ik heb hiervan veel geleerd over het beslissen of iets haalbaar is binnen een project. zo heb ik veel onderzoek moeten doen naar verschillende items, bijvoorbeeld de vingerafdrukscanner om te kijken wat daar voor nodig is en of wij daar de vaardigheden/tijd voor hebben.

deze sessie hebben wij als groep bijgewoond, hiervoor heb ik bij ieder onderwerp een idee opgeleverd en de vergadering erna heb ik hiervoor bijgewoond 

hier leerde je veel over "out of the box denken" iets waar ik voorheen best veel moeite mee had en nu dankzij deze cursus weet hoe ik dit aan moet pakken


dit is in groepsverband (via een vergadering) gedaan, ik heb hierbij meerdere ideeën van verzonnen.
wat ik hier vooral van heb geleerd is dat je het beste een oplossing kan zoeken per functie dan voor het geheel.

samen met Reinder heb ik deze kaart opgesteld, dit bestond uit onderzoek doen naar verschillende artikelen die gebruikt konden worden.

ik wou deze opdracht graag doen aangezien ik nog nooit een morfologische kaart heb gemaakt en het er zeer handig uitzag, verder heb ik (door mijn afgelopen werkervaringen) veel ervaring met wat voor onderdelen er op de markt zijn en heb ik dit mee kunnen nemen in het daadwerkelijke maken van de morfologische kaart.

hier heb ik de morfologische kaart ingevuld (in groepsverband) verder heb ik hiervoor ook de concept tekening op papier gedigitaliseerd (doormiddel van Adobe Photoshop Creative Cloud)

voor het digitaliseren van de tekeningen ben ik gekozen omdat ik al jarenlange ervaring heb met tekenen in Photoshop. het tekenen van de concepten heeft mij wel veel geleerd over hoe je van een aantal onderdelen een geheel concept kan maken
.
wat vond ik het moeilijkst
de 2 opdrachten "ideeën op doen" en "creativiteitssessie divergeren en convergeren" had ik veel moeite, dit komt omdat ik altijd in "the box" denk en daarom niet met innovatieve ideeën op kom. maar gelukkig heb ik hier ook zeer veel van geleerd met name dankzij de creativiteitssessie waar mij geleerd is hoe ik op een methodische manier toch nog op unieke en innovatieve ideeën kan komen

smart doelen

tijdens de oriëntatiefase heb ik een smart doel opgesteld namelijk:

Verbeterpunt 1:  andere mensen de kans geven om te leiden
S
ik wil andere mensen de kans geven om de groep te leiden zodat andere dit kunnen leren en zich meer welkom binnen de groep voelen
M
mijn projectleden zullen zich zelfverzekerder tegen de groep opstellen
A
als 2 mensen uit mijn project groep de leiding hebben genomen
R
dit doel is zeer realistisch en zal zeker behaald worden
T
Ik wil dit doel aan het eind van het blok behaald hebben.











tijdens deze fase ben ik verder gegaan met andere keuzes laten maken en minder snel de leiding te grijpen. en ik moet zeggen dat dit zeer goed gaat en ik zeker zo door wil gaan.

tijdens de analyse fase heb ik de volgende smart-doel opgesteld:

Verbeterpunt 2:  meer letten op ecologische aspecten
S
het ecologische aspect was niet compleet en ik wil dit graag inhalen/verbeteren in volgende fase's
M
ons eindproduct zal minder schadelijk zijn voor het milieu
A
als wij het ecologisch aspect in meerdere ontwerpaspecten meenemen
R
dit doel is zeer realistisch en zal zeker behaald worden
T
Ik wil dit doel aan het eind van het blok behaald hebben.











van af het begin van dit project zijn wij als groep hier hard mee aan de slag gegaan  en dit heeft als resultaat dat wij ons project nu van bamboe willen maken. dus alomal zou ik zeggen dat dit smart-doel is gelukt.

tijdens deze fase heb ik ook nog een smart doel opgesteld namelijk:
Verbeterpunt 3:  creatiever worden
S
ik wil creatiever worden zodat ik betere/innovatievere ideeën kan bedenken 
M
dit en volgende projecten zullen innovatiever zijn als een gevolg hiervan
A
als ik 2 of meerdere unieke ideeën kan bedenken voor het volgende project
R
ik denk dat dit project haalbaar is zolang ik er maar genoeg tijd in steek
T
Ik wil dit doel aan het eind van het volgende blok behaald hebben.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten